27.06.2023
Tour de Pologne w Puszczykowie
Na trasie najpopularniejszego wyścigu kolarskiego w Polsce, jubileuszowej 80. edycji Tour de Pologne UCI World Tour, wprowadzono wiele interesujących miejsc. Po raz pierwszy kolarski peleton przejedzie także przez Puszczykowo.
Stanie się to 29 lipca podczas I etapu. Wyścig wystartuje z Placu św. Marka na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, a po przejechaniu ponad 180 kilometrów w województwie wielkopolskim, kolarze będą finiszować na torze wyścigowym Automobil Klubu w Poznaniu, gdzie przejadą jedną rundę o długości 4 km. Do naszego miasta wjadą od strony Mosiny w ulicę Wysoką, by jechać dalej w stronę Łęczycy, gdzie skręcą do Komornik, skąd dotrą do mety inaugurującego etapu.
Na trasie pierwszego etapu tegorocznego TdP zaplanowano w sumie sześć premii: trzy Premie Lotne LOTTO zlokalizowane w Suchym Lesie, Murowanej Goślinie oraz w Kostrzynie. W Suchym Lesie zawodnicy powalczą też o jedyną na tym etapie Premię Górską PZU III kat. Dodatkowo do zdobycia będą dwie premie specjalne: Premia Specjalna 95 lat Tour de Pologne SOUDAL w Pobiedziskach oraz Premia Specjalna w Środzie Wielkopolskiej, Powiat Średzki.
Już teraz zapraszamy do kibicowania kolarzom na trasie przejazdu przez Puszczykowo! Spotkajmy się na terenie przy Szkole Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza - od strony ulicy Wysokiej.
Początki
Idea organizacji narodowego wyścigu kolarskiego pojawiła się niedługo po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. W 1928 roku, dokładnie ćwierć wieku po inauguracji słynnego Tour de France, rozegrano I Kolarski Bieg dookoła Polski. O randzie imprezy świadczy fakt, że patronem honorowym wyścigu został sam prezydent II Rzeczypospolitej Ignacy Mościcki, a przewodniczącym Komitetu Honorowego Marszałek Józef Piłsudski. 7 września 1928 roku z warszawskiego toru na Dynasach wyruszyło 71 kolarzy. Liczącą 1491 kilometrów trasę podzielono na osiem etapów. Kolarze odwiedzili między innymi Lublin, Lwów, Rzeszów, Kraków, Poznań, Łódź, by na koniec wrócić do stolicy. Bohaterem został zawodnik Bydgoskiego Klubu Kolarskiego Feliks Więcek, który wygrał sześć etapów i oczywiście cały wyścig. Przed wybuchem II wojny światowej udało się rozegrać pięć edycji wyścigu.
Lata powojenne
Powojenna rzeczywistość okazała się niezbyt łaskawa dla Tour de Pologne. Władze Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej faworyzowały swoje nowe kolarskie dziecko – Wyścig Pokoju. Tour de Pologne nie dawał jednak za wygraną. W 1947 roku odbył się pierwszy po wojnie wyścig. Liczył zaledwie 4 etapy i nieco ponad 600 kilometrów. W kolejnych latach na trasach Wyścigu Dookoła Polski zaczęli pojawiać się kolarze z zagranicy. W 1953 roku odbył się najdłuższy wyścig w historii. Jubileuszowy, 10. Tour de Pologne liczył aż 13 etapów i dokładnie 2311 kilometrów. Zwycięzcą okazał się Mieczysław Wilczewski. Lata 1954-57 to całkowita dominacja Mariana Więckowskiego, który wygrał Tour de Pologne trzy razy z rzędu! W 1968 roku na starcie Tour de Pologne pojawił się Ryszard Szurkowski. Startował aż do 1984 roku, wygrał w sumie piętnaście etapów, ale ani razu nie udało mu się zwyciężyć w całym wyścigu.
Lista wielkich, którzy nie mieli szczęścia do Tour de Pologne jest dłuższa – Stanisław Królak, Lech Piasecki, Zenon Jaskuła, Joachim Halupczok. Na drugim biegunie znaleźli się trzykrotni zwycięzcy wyścigu Andrzej Mierzejewski (1982, 84, 88) oraz Dariusz Baranowski (1991-93), którzy wyrównali osiągnięcia Mariana Więckowskiego. W nowych realiach gospodarczych 1993 to był rok dla Tour de Pologne ze wszech miar wyjątkowy. Po pierwsze, podupadający finansowo wyścig ratuje Czesław Lang. Inwestuje swoje pieniądze i zapowiada stworzenie największego kolarskiego wydarzenia w tej części Europy. Po drugie, 50. edycję Tour de Pologne wygrywa Dariusz Baranowski. Tylko on i Marian Więckowski (w latach 1954-56) wygrywali Tour de Pologne trzy razy z rzędu.
Już w 1994 „nowy” Tour de Pologne przyciągnął wielkie gwiazdy kolarstwa. Wydarzeniem był występ mistrza świata z 1988 roku, Maurizio Fondriesta. Z roku na rok walczyć z zawodowcami było polskim kolarzom coraz trudniej, z drugiej strony Tour de Pologne pomagał pokazać się w peletonie i przebić do dobrych, zagranicznych ekip. Wystarczyły trzy lata pod kierownictwem Czesława Langa, by polski wyścig zaczął się cieszyć świetną opinią, a to znalazło swoje odbicie na liście startowej. W 1996 roku, po raz pierwszy w historii Tour de Pologne, całe podium zajęli zagraniczni zawodnicy.
Debiut w kolarskiej lidze mistrzów
Rok 2005 był datą historyczną. Międzynarodowa Unia Kolarska włączyła Tour de Pologne do UCI Pro Tour. Cykl Pro Tour to było towarzystwo elitarne. 27 imprez kolarskich na świecie, w tym tylko 13 wyścigów etapowych. Dzięki temu na starcie Tour de Pologne zobaczyliśmy absolutną światową czołówkę. Wymienić wypada przede wszystkim lidera Pro Tour 2005 Danilo di Lukę, Bobby'ego Julicha, Davide Rebellina, Fabiana Cancellarę, Cadela Evansa, Alejandro Valverde czy Erika Dekkera. Szerokie transmisje z wyścigu przeprowadziła Telewizja Polska. Osiem etapów śledziły łącznie 22 miliony ludzi. Wyścig był pokazywany także we Francji (Canal +) i w Niemczech (ARD). Polska premiera w Lidze Mistrzów wypadła znakomicie. W prestiżowym rankingu UCI, Tour de Pologne zajął 5. miejsce. Przed nim znalazły się tylko Tour de France, Giro d'Italia, Vuelta a'Espana i Deutschland Tour.
(źródło: www.tourdepologne.pl)