W czwartek, 1 września, w ramach kolejnego etapu Projektu Centrum (dofinansowanego ze środków UE) rozpocznie się przebudowa węzła torowego przy Okrąglaku. Równocześnie wystartuje remont znajdujących się w bardzo złym stanie technicznym torowisk w ulicach Mielżyńskiego i Fredry. W wyniku tych prac pasażerowie zyskają nowe, bezpieczne i wygodne torowisko. Zanim to nastąpi, konieczne jest wyłączenie ruchu tramwajowego na odcinku od mostu Teatralnego do placu Wielkopolskiego. Oznacza to, że od 1 września układ sieci tramwajowej zostanie zmieniony.
Zamknięcie dla ruchu trasy tramwajowej od mostu Teatralnego przez pl. Cyryla Ratajskiego do pl. Wielkopolskiego wymusi zmiany na kursujących tym odcinkiem tramwajach.
Linia nr 4: tramwaj pojedzie z Połabskiej, a z ul. Roosevelta skręci w Dąbrowskiego i dojedzie na Ogrody.
Linia nr 8: tramwaj z Miłostowa skieruje się na rondzie Śródka przez ulicę Jana Pawła II do ronda Rataje, a następnie ulicą Królowej Jadwigi i Górną Wildą na Wildę, skąd przez Hetmańską i Starołęcką dojedzie do pętli Starołęka Mała.
Linia nr 17: tramwaj pojedzie z pętli Zawady przez trasę kórnicką i Górny Taras Rataj oraz ulicę Starołęcką do pętli Starołęka PKM.
Linia nr 96: będzie zawieszona – na części trasy (Błażeja – most Teatralny) zastąpi ją linia nr 3, na której tramwaj z Błażeja pojedzie przez Naramowice i Winogrady do centrum, a następnie przez Roosevelta i Głogowską na Górczyn PKM.
Nadal zamknięte będą torowiska w ulicach: Św. Marcin, Towarowa, Gwarna, 27 Grudnia oraz cała trasa PST. Podstawową linią zastępczą na PST jest autobus T12 oraz nocna linia nr 231, zachęcamy do korzystania także z bezpośrednich połączeń autobusowych do centrum na liniach nr: 168, 169, 171, 174, 190 oraz korzystania z linii tramwajowych nr 3 i 10 z Naramowic, 4 i 15 z Połabskiej oraz 11 i 14 z Piątkowskiej. Czytaj więcej o komunikacji zastępczej za Poznański Szybki Tramwaj.
Linia wahadłowa nr 98 oraz autobusy 163 i 190
Do centrum - od strony Śródki - dojeżdżać będzie tramwaj wahadłowy nr 98, kursujący do placu Wielkopolskiego.
Aby dojechać do centrum od strony mostu Teatralnego można skorzystać z linii autobusowej nr 163. W celu wzmocnienia tego połączenia, linia nr 163 będzie miała wydłużoną trasę z Górczyna PKM do Ronda Śródka. Pasażerowie zmierzający do centrum od strony północy mogą się przesiąść w rejonie ulicy Nowowiejskiego lub Libelta na autobus nr 163.
Można także rozważyć przesiadkę w rejonie Al. Wielkopolskiej (z jednej z sześciu linii tramwajowych z północy Poznania) na kursujący ulicą Solną w kierunku Garbar autobus nr 160. Jadąc od południa, warto rozważyć przesiadkę z tramwaju na linię nr 163 w rejonie ronda Kaponiera, można też przesiąść się w rejonie przystanków Solna i Małe Garbary.
Na odcinku Małe Garbary – Śródka pasażerowie mają jeszcze do dyspozycji autobusy linii 167 i 911.
Tramwaje nr 9 i 13 ponownie dojadą do centrum
Zmiany nastąpią także w rejonie placu Wiosny Ludów, gdzie po demontażu łuku torowego wahadłowe linie tramwajowe nr 95 i 99 zostaną zastąpione regularnymi liniami nr 9 i 13. Zlikwidowana zostanie także linia nr 93, zastępująca obecnie linię nr 9.
Od 1 września „dziewiątką” będzie można dojechać z Dębca PKM przez Wildę do przystanku Plac Wiosny Ludów, natomiast „trzynastka” będzie miała trasę z przystanku Starołęka PKM przez rondo Starołęka, rondo Rataje i św. Rocha do przystanku Wrocławska.
Uwaga! Tramwaje będą mogły już dojeżdżać do zmodernizowanych Al. Marcinkowskiego, gdzie będą wykonywać manewr wycofania i powrotu w kierunku pl. Wiosny Ludów. Z uwagi na wciąż prowadzone prace w rejonie Marcinkowskiego obecnie nie ma możliwości udostępnienia znajdujących się tam przystanków. Początkowym i końcowym przystankiem dla linii nr 9 będzie Plac Wiosny Ludów, a dla linii nr 13 – Wrocławska.
Trasy poszczególnych linii tramwajowych od 1 września