Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju po ponad 25 latach intensywnej eksploatacji wymaga remontu, aby dalej mogła pełnić swoją niezwykle istotną rolę w układzie komunikacyjnym miasta. Dzięki modernizacji poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Prace rozpoczną się 1 sierpnia.
MPK Poznań podpisało umowę z wykonawcą pierwszego etapu prac, które realizowane będą na odcinku pomiędzy ul. Roosevelta a przystankiem Słowiańska. Natomiast Zarząd Transportu Miejskiego rozstrzygnął przetarg na remont trasy PST, obejmujący prace na odcinku pomiędzy przystankami Słowiańska a Szymanowskiego. Wykonawcą tej części inwestycji zostało konsorcjum firm konsorcjum firm NDI Energy sp. z o. o. i NDI SA. Dzięki temu w poniedziałek, 1 sierpnia możliwe będzie rozpoczęcie remontu, na który Miasto Poznań uzyskało dofinansowanie w wysokości 25,5 mln zł ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Prace remontowe na PST potrwają kilka miesięcy i będą podzielone na dwa zasadnicze etapy. W pierwszym, który potrwa maksymalnie 6 miesięcy, zamknięta będzie cała trasa, a wzdłuż niej uruchomiona zostanie linia autobusowa „za tramwaj” T12. Linia T12 kursować będzie z Os. Sobieskiego do przystanków tramwajowych Żniwna i Armii Poznań, gdzie będzie możliwa przesiadka na linie tramwajowe nr 4, 10, 15 i 96, jadące z Połabskiej oraz z Błażeja.
Tramwaje na przystankach Żniwna i Armii Poznań w sierpniu pojawiać się będą w godzinach szczytu komunikacyjnego co około 4 minuty. Podczas wyłączania trasy PST warto skorzystać również z pozostałych linii autobusowych, dających możliwość dojazdu do tras tramwajowych prowadzących do Połabskiej i Błażeja, a także na Piątkowską.
Zawieszone zostaną również nocne linie tramwajowe nr 201 i 202. Komunikację nocną zapewnią linie autobusowe nr 231 i 232.
Szczegółowy przebieg tras linii tramwajowych od 1 sierpnia:
W sierpniu częstotliwość kursów w dni robocze w godz. 6:00-20:00 wynosić będzie 4 minuty, do godz. 6:00 co 4 minuty, po godz. 20:00 oraz w soboty i święta co 5 minut. Autobusy zatrzymywać się będą na wszystkich przystankach na trasie.
Linie autobusowe nocne „za tramwaj” na trasie PST (linia nr 231 zamiast linii nr 201 i linia nr 232 zamiast linii nr 202):
Powrót: OS. SOBIESKIEGO – Szeligowskiego – Mieszka I – … – Małe Garbary – Garbary – Krzywoustego – RONDO RATAJE
Zmiany w organizacji ruchu
Uwaga! Dla linii autobusowej za tramwaj T12, kursującej wzdłuż trasy PST, wprowadzone zostaną udogodnienia w postaci buspasów, śluz. Poniższe zmiany w organizacji ruchu mają usprawnić przejazd autobusów:
- dla umożliwienia wyjazdu autobusu z ulicy Zagonowej w ulicę Winogrady (dojazd do przystanku autobusowo-tramwajowego), Zagonowa będzie ulicą jednokierunkową na odcinku od ul. Wyżyny do ul. Winogrady,
- na odcinku ulicy Ks. Mieszka I (na odcinku od ulicy Tymienieckiego w kierunku do Kurpińskiego) oraz na ulicy Słowiańskiej (na odcinku od ul. Owsianej w kierunku do ul. Zagonowej) zostaną wyznaczone buspasy,
- przed skrzyżowaniami ul. Księcia Mieszka I z ulicami: Słowiańską, Kurpińskiego i Al. Solidarności zostaną wyznaczone śluzy autobusowe;
Winogrady i Piątkowo – warto rozważyć alternatywne trasy przejazdu
Linia autobusowa „za tramwaj” nr T12 będzie musiała obsłużyć bardzo dużą liczbę pasażerów. Warto w związku z tym rozważyć skorzystanie z alternatywnych tras przejazdu. Linie autobusowe obsługujące obszar Winograd i Piątkowa zapewnią dogodne połączenia z wieloma rejonami miasta:
- pasażerowie z Os. Sobieskiego, Os. Chrobrego, Os. Batorego czy Os. Jagiełły będą mieli do dyspozycji linie nr 174, 185, 190, 191 i 193 dojeżdżające do centrum, jak i we wschodnie i zachodnie rejony miasta oraz linie 146 i 169, które dodatkowo zapewnią dojazd do trasy tramwajowej na Naramowice;
- pasażerowie z południowej części Piątkowa i z Winiar będą mogli skorzystać z linii nr 174, 185, 190, 191 i 193. Linie 168, 170, 178, 183, 190, 191 i 193 dodatkowo zapewnią dojazd do trasy Piątkowskiej, obsługiwanej przez dwie linie tramwajowe nr 11 i 14;
- pasażerowie korzystający obecnie z PST na jego winogradzkim odcinku powinni rozważyć korzystanie bezpośrednio z linii tramwajowych nr 4 i 15 z pętli Połabska oraz z linii autobusowych nr 168, 169, 171, 174, 182, 190, a także z dowożących do trasy Naramowickiej linii nr 178, 183, 185 i 322.
Kolejne zmiany jesienią
Przedstawiony powyżej układ linii będzie miał charakter tymczasowy z uwagi na zbliżające się kolejne prace inwestycyjne i remontowe, dotyczące następnego etapu projektu Centrum, w ramach których przebudowywany będzie m.in. węzeł rozjazdowy na skrzyżowaniu ul. Fredry i Mielżyńskiego (wraz z torowiskami w tych ulicach), a także modernizacji tzw. Trasy Kórnickiej. Podjęcie tych prac planowane jest już jesienią. Szczegółowe informacje pojawią się w najbliższych tygodniach.