Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej |
środa, 26 lutego 2014 06:28 | |||
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (w skrócie CEIDG) jest rejestrem przedsiębiorców, będących osobami fizycznymi, działających na terenie Polski. Rejestr prowadzony jest od 1 lipca 2011 r. w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Zasady funkcjonowania CEIDG regulują przepisy rozdziału 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
W przypadku wyboru działalności w formie spółki osobowej albo kapitałowej rejestracji dokonuje się w Krajowym Rejestrze Sądowym, prowadzonym przez sądy rejonowe właściwe ze względu na siedzibę tworzonej spółki. Wymagane formularze dostępne są w sądach.
Wniosek CEIDG -1 o wpis do CEIDG (również o zmianę wpisu, zawieszenie, wznowienie i wykreślenie wpisu w CEIDG) można złożyć w następujący sposób:
* wniosek on-line składa się przy użyciu podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP. W przypadku złożenia wniosku o wpis w urzędzie gminy weryfikacja jego treści pod względem formalnym, jak również potwierdzenie przyjęcia leży po stronie urzędu gminy. Tam też wniosek zostanie przekształcony na formę elektroniczną i przesłany do CEIDG nie później niż następnego dnia roboczego od jego otrzymania.
Dane i informacje udostępniane przez CEIDG są jawne. Każdy ma prawo dostępu do danych i informacji udostępnianych przez CEIDG. CEIDG udostępnia dane i informacje o przedsiębiorcach będących osobami fizycznymi z wyjątkiem tzw. danych wrażliwych (PESEL oraz adres zamieszkania, o ile nie jest on taki sam jak miejsce wykonywania działalności gospodarczej). Dokumenty do pobrania (formularze i instrukcje): Wirtualne Biuro Urzędu Miejskiego w Puszczykowie lub tutaj. Więcej informacji na stronie www.firma.gov.pl / www.ceidg.gov.pl
|