BEZPIECZNIE ZAKRĘCENI - 2010 r. Drukuj
poniedziałek, 08 marca 2010 15:43

Nadmierna prędkość to jedna z głównych przyczyn wypadków śmiertelnych na drogach. Przekraczając ograniczenie prędkości lub prowadząc pojazd z szybkością niedostosowaną do warunków drogowych, kierowca zwiększa ryzyko spowodowania kolizji. Przy nadmiernej prędkości, zwiększa się prawdopodobieństwo odniesienia poważnych obrażeń ciała lub śmierci. Nawet niewielki wzrost prędkości pojazdu może spowodować znaczny wzrost siły zderzenia. Bezpiecznie zakręceni to akacja, która została zorganizowana przez Urząd miejski w Puszczykowie w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa w mieście. Poniżej prezentujemy Państwu propozycję, nad którymi władze Puszczykowa wraz z mieszkańcami, radnymi oraz ekspertami debatowali. W efekcie ich prac powstał projekt stałej organizacji ruchu.

Bezpieczeństwo na drogach to zagadnienie, które bezpośrednio dotyczy każdego z nas jako kierowcy samochodu, pasażera, motocyklisty, rowerzysty, a także pieszego. Pasy, napinacze, poduszki, kurtyny, elektronika w podwoziu, strefy zgniotu - stróżów naszego zdrowia i życia w samochodzie jest coraz więcej. I każdy z nich jest bardzo potrzebny.  Fakty są jednak niepodważalne i nie pozwalają mieć wątpliwości. Najczęstszą przyczyną wypadków jest nadmierna prędkość.

Częste kontrole policyjne, infrastruktura drogowa utrudniająca szybką jazdę na niebezpiecznych odcinkach dróg, czy urządzenia rejestrujące nasze wykroczenia mogą w różnym stopniu utrudnić nam szybką jazdę, ale tak naprawdę musimy zdać sobie sprawę z jednego, istotnego faktu. To od nas zależy stopień bezpieczeństwa na drogach. Są miejsca w których należy bezwzględnie zachować ostrożność. Kiedy następnym razem będziecie "przelatywać" przez skrzyżowanie klnąc na błysk fotoradaru lub wyprzedzać na podwójnej ciągłej by po chwili wściekać się, że nie zauważyliście nieoznakowanego radiowozu miejcie świadomość, że większość wypadków nie jest spowodowana przez "absurdy drogowe", czy zły stand róg, ale przez nas, kierowców.

Jednak istnieją sposoby które umożliwiają ocalenie wielu istnień i poprawę bezpieczeństwa na drogach. Można do nich zaliczyć: ronda, fotoradary, progi zwalniające, skrzyżowania z wyniesioną tarczą, przejścia dla pieszych, zwężenia jezdni, zmniejszenie prędkości na danym terenie, ograniczniki prędkości takie jak donice, drzewa, naprzemienne parkowania i podniesione tarcze skrzyżowania.

 

bezpiecznie-zakreceni-logo-m.jpg

 

 

BEZPIECZNIE ZAKRĘCENI to akcja, dzięki której wspólnie wypracujemy poprawę bezpieczeństwa na drogach w naszym mieście.

 

 


Proponujemy:

40 km/h na terenie miasta

Dlaczego?

Za najbezpieczniejszą prędkość na terenie miasta jest uznane 30 km/h. W Amsterdamie na 80% dróg obowiązuje właśnie ta prędkość. W większości miast Norwegii ograniczenie wynosi 40 km/h. Przykłady można by mnożyć. Możemy uważać, że ograniczenie do 40 km/h nie przystaje do rzeczywistości, może czasem nam się spieszy, czasem po prostu chcemy wcisnąć gaz do deski. Jednak z danymi nie da się dyskutować, a wyglądają one następująco:

Prędkość samochodu przy zderzeniu

Obrażenia pieszych

Prawdopodobieństwo przeżycia

30 km/h

obrażenia

80%

40 km/h

przypadki inwalidztwa, przypadki śmiertelne

70%

50 km/h

inwalidztwo, przypadki śmiertelne

40%

60 km/h

bardzo częste przypadki śmiertelne

15%

powyżej 60 km/h

wyłącznie przypadki śmiertelne

0%

 


Proponujemy:

Wprowadzenie zasady „prawej ręki” poza głównymi ulicami miasta

Dlaczego?

Skrzyżowanie równorzędne wymusza zmniejszenie szybkości przy dojeździe do niego ze wszystkich kierunkach i pokonywanie go z większą ostrożnością. Skrzyżowania równorzędne najczęściej występują w strefach ruchu uspokojonego. Co oznacza zasada prawej ręki? Oznacza ona skrzyżowanie równorzędne, na którym trzeba  ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony kierowcy. Jeżeli ktoś ma zamiar skręcić w lewo, musi ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom nadjeżdżającym z przeciwka, które jadą na wprost lub mają zamiar skręcić w swoją prawą stronę. Skrzyżowanie równorzędne wymusza zmniejszenie szybkości przy dojeździe do niego ze wszystkich kierunkach i pokonywanie go z większą ostrożnością. W 99 procentach przejazd przez takie skrzyżowanie powinien wyglądać tak - zatrzymujemy się na nim i jeśli mamy wolną drogę - ruszamy dalej.

Zasada „prawej ręki” została wdrożona na terenie wielu miast w celu poprawy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu. Dla przykładu rozwiązanie to zastosowano w Nowej Soli, Toruniu i w ścisłym centrum Krakowa. Nie jest to najbardziej radykalne rozwiązanie: w holenderskim Drachten czy niemieckim Bohmten w centrum całkowicie zlikwidowano jakiekolwiek znaki i...liczba kolizji w tych miastach radykalnie spadła!

 

Na Państwa opinie czekamy pod adresem: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

lub pod adresem Urząd Miejski w Puszczykowie,

ul. Podleśna 4, 62-040 Puszczykowo

z dopiskiem Bezpiecznie Zakręceni