23 Kwietnia 2024, WtorekImieniny obchodzą: Jerzy, Wojciech

Projekty archiwum

Puszczykowo jako letnisko 1897-1939 - wycieczki z historią PDF Drukuj Email
środa, 24 lipca 2013 08:31

26 maja odbyła się pierwsza wycieczka w ramach cyklu "Spotkania z historią miasta". O godz. 11,30 spotkaliśmy się przy Centrum Ekoinfo, skąd wyruszyliśmy w kierunku zabytkowego dworca Puszczykowo. Kolejno przeszliśmy do budynku „Leśna” , terenów nadwarciańskich, budynku „Rusałka”, willi „Herta”i „Silva”, podziwialiśmy widok na rezerwat „puszczykowskie góry”.

Nasz prelegent p. Maciej Krzyżański w sposób zajmujący i ciekawy przedstawił historię poszczególnych obiektów oraz wyjaśnił dlaczego powstał dworzec, dlaczego mówi się o Puszczykowie jako letnisku, kto i dlaczego tu przyjeżdżał. Przy każdym obiekcie pokazywał również archiwalne pocztówki i zdjęcia, które dały nam możliwość porównania obiektów i terenów „wczoraj” a „dziś”.

Gdy byliśmy nad Wartą i słuchaliśmy o zawodach jakie się tam odbywały, między innymi na łódkach i kajakach, jak na zawołanie pojawiła się na Warcie duża ilość kajaków. Okazało się, że w tym dniu odbywał się spływ kajakowy. Wprawiło to uczestników wycieczki w doskonały humor.

9 czerwca o godz. 13,00 spotkaliśmy się przy kolejnym zabytkowym dworcu Puszczykówko. I tu dowiedzieliśmy się z czyjej inicjatywy powstał dworzec. Poznaliśmy również historię budowy Kościoła Parafialnego, budynku Zakonu Misjonarzy Ducha Św., restauracji Turystycznej oraz

najstarszych willi na ul. Cyryla Ratajskiego. Zaznajomiliśmy się również z historią rodziny Anieli i Władysława Tomaszewskich. Wycieczkę zakończyliśmy w Muzeum A. Fiedlera gdzie trwała impreza pt. „Orinoko nad Wartą”. W wycieczce uczestniczył również Burmistrz Miasta Andrzej Balcerek.

16 czerwca spotkaliśmy się przy Kościele Parafialnym pw. MBW, gdzie wysłuchaliśmy nie tylko historię powstania kościoła ale również legendę o stoczonych bojach przez Mieszka I i woja Lubonia na terenach za obecnym kościołem. Przeszliśmy na ul.Cienistą na której była siedziba Letniska Młodzieży Kupieckiej oraz poznaliśmy najstarsze domy budowane przez rodzinę Adamskich i Szulców. Poprzez willę „Mimozę” dotarliśmy do Klasztoru Zgromadzenia Braci Serca Jezusowego. Po prelekcji i pokazie historycznych fotografii przez p. Macieja, brat Sebastian przedstawił nam historię Zgromadzenia i oprowadził po Klasztorze i terenach przyklasztornych.

Zakończeniem pierwszego cyklu wycieczek był konkurs wiedzy o historii Puszczykowa , przeprowadzony 22 czerwca z okazji Święta Miasta. Na piętnaście pytań bezbłędnie odpowiedziało 7 osób. Wylosowane zostały 3 osoby , które otrzymały upominki . Pan Piotr Powąski, pani Katarzyna Trybuś i pani Elżbieta Kornobis. Gratulujemy. Miłym akcentem było również to ,że swoją wiedzę sprawdził Burmistrz pan Andrzej Balcerek. Dziękuję .

Bardzo serdecznie chciałabym podziękować naszemu prelegentowi panu Maciejowi Krzyżańskiemu , który dzieli się z nami swoją ogromną wiedzą historyczną o Puszczykowie oraz archiwalnymi materiałami , które zgromadził i gromadzi nadal . Sądzę , że mając ciekawe materiały o Puszczykowie warto udostępnić czy pokazać je panu Maciejowi. Mam nadzieję , że poświęci nam swój czas i podzieli się swoją wiedzą na kolejnych spacerach, na które zapraszam.

Dziękuję również pani Joannie Krzyżańskiej i panu Tomaszowi Brodziakowi za liczne zdjęcia zrobione podczas naszych wycieczek.