W związku z ogromnym zainteresowaniem tematem rankingu dróg poniżej zamieszczamy opublikowany w październikowym "Echu Puszczykowa" artykuł p. Macieja Schneidera Przewodniczącego Komisji Budżetu i Rozwoju Miasta
RANKING DRÓG REALNIE
Utwardzenie dróg,
to temat, który interesuje większość mieszkańców
naszego miasta.
Rzadko
kto pojawia się na posiedzeniach Komisji Budżetu i Rozwoju Miasta,
która pod koniec każdego roku przygotowuje Radzie Miasta do
akceptacji ulice, które będą zbudowane w roku kolejnym.
Chciałbym więc przybliżyć
fakty z historii prac komisji dotyczące utwardzenia dróg.
Członkowie
KBiRM uważają, że rankingi są jedynie materiałem pomocniczym dla
radnych, a zastosowane do ich tworzenia kryteria ocen poszczególnych
ulic nie są doskonałe i mogą być przedmiotem wielu dyskusji.
Wyznaczając
ulice do budowy uznano, że należy starać się kierować wynikającą
z nich kolejnością. Nie
zawsze jednak jest to możliwe, ponieważ dla większości ulic nie
ma zrobionej dokumentacji, a od decyzji o skierowaniu drogi do budowy
do pozwolenia na budowę zazwyczaj upływa ponad rok.
W
grudniu 2007 r. pierwsza dziesiątka ulic wyglądała w rankingu
następująco (drogi oznaczone numerami 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 i 9 albo
są wykonane albo w trakcie realizacji lub zostaną zbudowane w ciągu
najbliższych 12. miesięcy): 1. Lipowa, 2. Robocza, 3. Norwida, 4.
Jodłowa, 5. Kopernika, 6. Owocowa, 7. Gołębia, 8. Jarosławska,
9.Nowowiejskiego, 10. Grunwaldzka, 37. Mickiewicza.
Pod
koniec 2007 r. były gotowe dokumentacje na budowę ul. Lipowej,
Owocowej wraz z sąsiadującą Źródlaną (15) oraz Jasnej
(25) i Cienistej (19). Część z nich była pierwotnie wyżej
punktowana w uwagi na kryterium „turystyczne”, które miało
stanowić podstawę do uzyskania środków unijnych. Taka
możliwość się nie pojawiła i z wyjątkiem ul. Jasnej, drogi te
zostały wskazane do realizacji w 2008 r. Kolejne pozwolenie na
budowę uzyskano na ul. Jarosławską (wykonana w 2009 roku).
Jesienią
2008 r. członkowie KBiRM zweryfikowali kryteria oraz uznali, że
należy ponownie je przeliczyć, tworząc nowy ranking. Zanim
jednak specjalnie do tego powołany zespół przystąpił do
pracy, członkowie komisji ustalili, że ul. Robocza, Norwida,
Jodłowa, Gołębia oraz (jeżeli wystarczy pieniędzy)
Nowowiejskiego powinny zostać zbudowane w 2009 r. i dlatego nie będą
podlegały nowym obliczeniom. Jednocześnie ze względu na dalekie
(37) miejsce w rankingu oraz plany doprojektowania ścieżki
rowerowej, zrezygnowano z budowy ul. Mickiewicza.
Nowy
ranking został zaakceptowany przez Radę na początku 2009 r.
Dla przypomnienia poniżej lista ulic, które zajęły pierwsze
pięć miejsc, i na które obecnie wykonywana jest
dokumentacja: 1. Matejki, 2. Langego, 3. Śląska, 4. Magazynowa, 5.
Wrzosowa.
Kończą
się prace na ul. Norwida i Roboczej. Oczekujemy na zgodę na budowę
ul. Jodłowej oraz Gołębiej. Dokumentów na ul. Gołębią
należy się spodziewać pod koniec października. Biorąc pod uwagę
czas potrzebny na przeprowadzenie przetargu oraz ewentualne
odwołania, budowa faktycznie może ruszyć dopiero na przełomie
listopada i grudnia. Jest to moment najgorszy z możliwych na
utwardzenie wraz z odwodnieniem tak ważnej dla Starego Puszczykowa
drogi. Dlatego wnioskiem KBiRM z 28 września br.
przesunięto budowę ul. Gołębiej na początek 2010 r. z
zastrzeżeniem pierwszeństwa jej wykonania przed innymi ulicami.
W
porównaniu z latami ubiegłymi ceny usług oraz materiałów
budowlanych są niższe. Widać to między innymi po ogłaszanych
przez miasto przetargach na wykonanie dróg czy inwestycji
remontowo – budowlanych. Koszt prac w zwycięskich ofertach
przetargowych jest znacznie niższy od poziomów założonych w
kosztorysach inwestorskich. Nie widzę przeszkód, aby w
obecnej sytuacji realizować dodatkowe inwestycje. Warto więc, moim
zdaniem, w ciągu najbliższych kilku miesięcy zrealizować jak
najwięcej zadań, nawet kosztem zwiększonego zadłużenia miasta.
Stąd też zdecydowanie popieram zrobienie jeszcze w tym
roku poza kolejnością ustaloną w rankingu ul. Parkowej (15) i
Wydmowej (18), które są pierwszymi w kolejności drogami, na
które mamy pozwolenie na budowę. Zamiast
nie robić nic, lepiej wykorzystać dobry czas na budowę, nawet
kosztem ominięcia zapisów rankingu. Oddanie do użytku ww.
ulic poprawi komunikację w tym rejonie miasta. Razem z ul.
Przyszkolną utworzą one pętlę, która usprawni dojazd do
przedszkola oraz w rejon cmentarza.
|