5 Lipca 2024, PiątekImieniny obchodzą: Bartłomiej, Filomena

Projekty archiwum

Francuski lipiec w Puszczykowie
czwartek, 22 sierpnia 2013 07:53

Rok 2013 jest Europejskim Rokiem Obywateli UE „Europa bez granic” i pod takim tytułem odbyła się wizyta 32 mieszkańców Chateaugiron w Puszczykowie w dniach 8-18 lipca.

Dla wielu mieszkańców Puszczykowa francuski lipiec jest już niemal tradycją, przygotowania do tej wizyty trwały od wielu miesięcy. Stowarzyszenie Puszczykowo-Chateaugiron to przede wszystkim przyjaźń, ale także podróże, wzajemne poznawanie kultury i splatającej się historii. Spośród bogatej historii obu krajów staramy się wybierać zawsze to, co nas łączy. W tym roku odwiedziliśmy Wrocław, Kotlinę Kłodzką, Wolsztyn, Śmiełów, Koszuty.

W drodze do Wrocławia odwiedziliśmy zamek w Rydzynie – dobra należące do rodziny Leszczyńskich – najdłużej żyjącego króla Polski Stanisława Leszczyńskiego i jego córki Marii, późniejszej żony króla Francji Ludwika XV, a później - Sułkowskich związanych z Napoleonem Bonaparte. Józef Sułkowski awansował do roli osobistego adiutanta Napoleona i jego nazwisko zostało wypisane na kolumnie południowej Łuku Triumfalnego w Paryżu.

I tutaj historia zmieszała się ze współczesnością - uczestniczka wymiany pani Claudine Desmet – Francuzka, mająca korzenie polskie, znalazła dzięki życzliwości proboszcza kościoła w Rydzynie w starych, pożółkłych księgach parafialnych akt chrztu swojego ojca, który został ochrzczony w tamtejszym kościele prawie 100 lat temu. Wzruszeniu i łzom nie było końca.

Na ślady francuskiej historii na ziemiach polskich natknęliśmy się zwiedzając Twierdzę Kłodzką. W czasie kampanii napoleońskiej Kłodzko było oblegane przez wojska Hieronima Bonaparte, a później twierdza była więzieniem dla wielu francuskich jeńców.

Pokazaliśmy naszym gościom również piękno naszych gór, kaplicę czaszek w Kletnie, Jaskinię Niedźwiedzią, Bazylikę w Wambierzycach, a przede wszystkim Wielkopolskę i Poznań.

14 lipca już po raz 20 obchodziliśmy wspólnie Święto Narodowe Francji, które powoli staje się też naszym świętem. Wspólnie z przedstawicielami Urzędu Miasta Puszczykowa złożyliśmy kwiaty na poznańskiej Cytadeli pod pomnikiem 1333 żołnierzy francuskich zmarłych w niewoli podczas I wojny światowej. Pochowani są tam również trzej żołnierze napoleońscy. Wieczór spędziliśmy przy francuskiej i polskiej muzyce w Rio Grande w Krosinku. Firma B.J. Błaszkowiak zachwyciła Francuzów arcydziełem sztuki cukierniczej z piękną dekoracją dwóch flag – polską i francuską. Firma Boltex swoimi wyrobami również przyczyniła się do wspaniałej atmosfery tego wieczoru.

Podczas organizacji tegorocznej wymiany spotkaliśmy się z niezwykłą życzliwością i pomocą ze strony wielu osób, co spowodowało, że ta wymiana będzie niezapomniana. Dziękujemy Panu Burmistrzowi A. Balcerkowi i Pani K. Nowak za pomoc w zorganizowaniu powitania i pożegnania gości, pp. Kostusiakom za zorganizowanie miłego popołudnia z pysznymi lodami, Rodzinie Rybczyńskich za umożliwienie nam obejrzenia unikatowego w skali europejskiej Wapiennika „Łaskawy Kamień” w Starej Morawie. Dziękujemy również Zuzi Światowy, która z wielkim wdziękiem i profesjonalizmem pełniła rolę tłumacza.

Odwołując się do tytułu naszej wymiany „Europa bez granic” pokazaliśmy, że dla mieszkańców Puszczykowa i Chateaugiron między Polską a Francją naprawdę nie ma granic.