4 Lipca 2024, CzwartekImieniny obchodzą: Elżbieta, Julian
photo11.jpg


Budżet Obywatelski
Aktualności
Nasze miasto
Rada Miasta
Urząd Miejski
Wirtualne biuro
Dokumenty strategiczne
Inwestycje
Projekty
Organizacje pozarządowe
Informator miejski
Ogłoszenia drobne
Polecane linki
Azbest
 
 
Projekty archiwum



Wpis do rejestru zabytków – ochrona prawna oraz możliwość uzyskania dotacji
poniedziałek, 20 września 2010 09:51

Jedną z form ochrony zabytków - jest wpis do rejestru zabytków – rejestr ten prowadzony jest przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Obecnie na terenie Puszczykowa znajduje się dwadzieścia obiektów wpisanych do rejestru zabytków. Są to przede wszystkim wille i dawne pensjonaty, ale także budynki dworców kolejowych, czy też zespół kościoła parafialnego p. w. Matki Boskiej Wniebowziętej.

 

 

Wpis obiektu do rejestru zabytków niesie za sobą konsekwencje m. in. : konieczność uzyskania pozwolenia Powiatowego Konserwatora Zabytków na prowadzenie robót budowlanych, konserwatorskich, umieszczania reklam na budynku, zmiany sposobu korzystania z budynku, czy wykorzystywanie go na cele użytkowe (działalność gospodarcza). Właściciel zabytku ma obowiązek udostępnienia obiektu w celu przeprowadzenia kontroli i badań przez pracowników urzędu ochrony zabytków.

 


Jednocześnie właściciel zabytku może ubiegać się o uzyskanie dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku. Dotacje udzielane są przez: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Sejmik Województwa Wielkopolskiego (Urząd Marszałkowski), Zarząd Powiatu Poznańskiego oraz Urząd Miejski w Puszczykowie.


Wpisu do rejestru zabytków dokonuje się z urzędu lub na wniosek właściciela zabytku. Obiekt, który ma być wpisany do rejestru musi oczywiście charakteryzować się wysoką wartością historyczną, artystyczna lub też naukową. Wniosek o wpis do rejestru zabytków można sporządzić odręcznie, powinien on zawierać:

  • wskazanie obiektu (adres, obręb, arkusz i numer działki, numer Księgi Wieczystej),
  • imię i nazwisko właściciela oraz adres do korespondencji i numer telefonu kontaktowego,
  • dokument potwierdzający własność (skrócony odpis z Księgi Wieczystej, akt własności),
  • wypis z rejestru gruntów, sporządzony dla celów wpisu do Księgi Wieczystej,
  • fotografie obiektu,
  • kserokopie karty adresowej zabytku (jeśli jest on wpisany do gminnej ewidencji zabytków).

Wnioski należy składać do Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Wielkopolski Urząd Ochrony Zabytków w Poznaniu, ul. Gołębia 2, 61-834 Poznań.

 
lipiec 2024
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Biuletyn Informacji Publicznej
Zadaj pytanie